آژانس مسافرتی ملوان سیر

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول
   

مسجد سلیمانیه از معروف‌ترین بناهای تاریخی در شهر استانبول است و همچنین یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول هم محسوب می شود که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این مسجد و اطلاع از معماری و قدمت و تاریخچه آن ، به شهر باشکوه استانبول سفر میکنند.مسجد سلیمانیه دومین مسجد جامع و بزرگ در شهر استانبول محسوب میشود و از آن به عنوان یکی از نمادهای تمدن در شهر استانبول یاد میشود.

در هنگام بازدید از این مسجد دو موضوع بسیار با اهمیت وجود دارد که خود را نمایان میکند: یک اینکه، مکان این بناها با تفکر و ظرافت خاصی همراه بوده است و دوم اینکه، بین کلیت بناهای ساخته شده عثمانی یگانگی و انسجام خاصی دائما برقرار است.

وسعت مسجد سلیمانیه به ۵ هکتار میرسد و قدمت آن به دوران حکومت عثمانی ها باز میگردد که در سال 1556 میلادی به دستور سلطان سلیمان یکم بر روی یکی از هفت تپه اصلی شهر بنا شد که بنا شدن این مسجد بر بلندی تپه برای آن آب ‌و‌هوا خوش و چشم‌ اندازی تماشایی به تنگه بسفر را رقم زده است.

نگاهی به معماری و تاریخ مسجد سلیمانیه

همانطور که در بالا اشاره کردیم این مسجد به دستور پادشاه سلیمان اول، سلطان قدرتمند عثمانی، توسط معمار سینان چیره ترین و حرفه ای ترین معمار آن زمان در سال ‌های 1550 تا 1557 میلادی ساخته شده و ساخت آن حدود 7 سال به طول انجامید. سلطان سلیمان اول، که ثروتمندترین سلطان عثمانی بوده است این مسجد را در ظرافت و زیبایی کامل ساخت است.جالب است بدانید در ساخت این مسجد وبناهای اطرافش حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم طلا به کار رفته است.

ارتفاع گنبد این مسجد 53 متر و قطر گنبد آن نیز به 27.5 متر میرسد. جالب است بدانید این مسجد باشکوه به سنت عثمانی دارای 4 گل‌ دسته است زیرا سلطان سلیمان پس از فتح کردن شهر قسطنطنیه خود را چهارمین حاکم قدرتمند عثمانی میدانست به همین علت دستور ساخت چهار مناره در حیاط اندرونی مسجد سلیمانیه را داد تا نمایانگر قدرت او و حکومت عثمانیان باشد و تا قرن ها در یاد مردم ماندگار بماند

جالب است بدانید این مسجد در آن زمان صرفا جهت عبادت ساخته نشده بود بلکه از همان ابتدا بناهای دیگری مانند حمام ، بیمارستان، چهار مدرسه ی قرآن، کاروان سرا و آشپزخانه عمومی در آن بنا شده بود که بیشتر نیازمندان برای تهیه غذا به این مکان مراجعه می کردند.

میتوان گفت در ساخت این بنا ترکیب معماری اسلامی و بیزانس باهم به کار رفته است و برای روشنایی مسجد از ۱۳۰ پنجره با شیشه های ساده و رنگی استفاده و همچنین از حدود ۲۵۰۰ شمع استفاده شده است که در بیشتر مواقع روشن هستند. همچنین این مسجد دارای یکی از بزرگ ‌ترین کتابخانه‌های اسلامی جهان میباشد که گنجینه‌ای عظیم از کتاب های خطی و اسلامی در آن قرار گرفته است.

زمان های بازدید از مسجد سلیمانیه

بازدید از این مسجد رایگان است و میتوانید از ۸ صبح تا ۹.۳۰ شب از این مسجد بازدید فرمایید البته در روزهای جمعه تا ساعت ۲.۳۰ ظهر به دلیل اقامه نماز جمعه بسته می باشد و پس از آن پذیرای گردشگران میباشد. البته قابل ذکر است که تمام روزها در هنگام اقامه نماز بازدید از این مسجد امکان پذیر نمیباشد

راه های ممکن برای رفتن به مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و در خیابان میان ساختمان ‌های وزارت خانه و دفتر شیخ الاسلام بنا شده است

برای رفتن به مسجد سلیمانیه راه‌ های متفاوتی وجود دارد و هم میتوانید از تاکسی و هم از حمل نقل عمومی استفاده کنید. نزدیک ‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مسجد ایستگاه صدیق است و همچنین نزدیک ترین ایستگاه‌ مترو ایستگاه ‌های هالیک و وزنه جیلر در خط M2 و ایستگاه آکسارایدر خط M1 هست که از این ایستگاه ‌ها می ‌توانید با پیاده‌ روی کوتاه یا خطوط تراموا خود را به نزدیکی این مسجد برسانید.

نکات مهمی که قبل از بازدید از مسجد سلیمانیه باید بدانید

با توجه به اینکه این مسجد مکانی مذهبی و مورد توجه مسلمانان است و مهم‌ترین آیین مذهبی مسلمانان ترکیه در آن برگزار می‌شوند. گردشگران در بازدید از این مسجد باید به نکاتی توجه کنند که ما در ادامه برای شما بازگو میکنیم:

  • برای ورود به داخل مسجد باید کفش‌های خود را در آورید.
  • مشکلی برای عکاسی از بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه وجود ندارد.
  • بازدید از بخش هایی از مقبره ممنوع است.
  • برای بازدید از این مسجد با توجه به اینکه مکانی مذهبی است باید لباس مناسبی بر تن داشته باشید و بانوان برای بازدید از این مسجد باید حجاب کامل داشته باشند.
  • هنگام برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت باید سکوت را رعایت کنید و باید به شیوه برگزاری مراسم احترام بگذارید.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه زمان غیر از برگزاری مراسم مذهبی را در نظر بگیرید.

مکان های دیدنی نزدیک به مسجد سلیمانیه:

  • بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) : با حدود 10 دقیقه پیاده روی میتوانید به آن برسید.
  • مسجد رستم پاشا : با حدود چهار دقیقه پیاده ‌روی به این مسجد خواهید رسید.
  • بازار ادویه (میسیر چارشی) : تنها 10 دقیقه مسیر پیاده با مسجد سلیمانیه فاصله دارد.
  • مسجد شاهزاده : با حدود 10 دقیقه پیاده روی میتوانید به آن برسید.
  • کاخ توپکاپی : حدود 10 دقیقه با وسیه نقلیه از مسجد فاصله دارد.
  • مسجد ایاصوفیه : حدود 10 دقیقه با وسیله نقلیه و 30 دقیقه پیاده از مسجد فاصله دارد.
  • مسجد سلطان احمد : باید مسیری ۱۰ دقیقه‌ای با وسایل نقلیه یا حدود 30 دقیقه پیاده طی کنید.

طراحی سایت و سئو : پیام آوران پارسیان
6LeSudMeAAAAACW2us1G1w8XvAuf3xNY73l2wqFW